CANIGÓ i PUIG SEC, circular des de Cortalets

Altitud mín: 2.036 metres, màx: 2.784 metres
Grau de dificultat:      senderisme-grimpada moderada
Temps:  7 hores (incloent totes les parades)
Data:  octubre 17, 2015
Tipus d'itinerari:  el camí està ben traçat i marcat. El tram per pujar al Canigó per la xemeneia
                             és el més complicat, ja que s’han d’utilitzar les mans. No és difícil, però
                             la grimpada és força dreta.

- del parking del Coll de Cortalets al Refugi de Cortalets                 15  min.
- del Refugi de Cortalets a la Portella de Vallmanya                  1 h. 40 min.
- de la Portella de Vallmanya al Puig Sec                                         35 min.
- de la Portella de Vallmanya al Canigó                                            45 min.
- del Canigó al Refugi de Cortalets                                               1h 40 min.

Sortirem del parking abans d’arribar al refugi de Cortalets.
Per arribar fins aquí hem d’arribar a Villerach seguir endavant per la carretera que es transformarà en pista. Sempre endavant sense desviar-se per una pista de 23 kms i en no gaire bon estat.
Nosaltres hem arribat amb un petit utilitari, però anant molt a poc a poc i tota l’estona en primera. Vam trigar en fer la pista 2h. 30 min., per que us feu una idea.
Els cotxes 4x4 o només que siguin una mica alts poden passar sense gaire problemes.
Hi haurà algun tram de la pista que veurem que està asfaltada, però són trams molt curtets.
I els últims 3 kms de la pista són els que estan en pitjor estat.
A partir de Villerach i durant tot el tram de 23 kms passarem per diverses zones d’aparcament fins arribar al Col des Cortalets on nosaltres hem deixat el cotxe.

Tram de pista per fer en cotxe
Uns 500 m. més amunt hi ha l’últim aparcament.
Sortim del Col des Cortalets

i seguim pista amunt fins arribar al següent aparcament, com he dit abans uns 500m. més amunt. Aquí trobem una pista barrada a l’esquerra que posa Cortalets.

Anem per aquesta pista fins al refugi. També podem agafar una drecera des d’aquest aparcament que també arriba al refugi.

El camí de la drecera

Nosaltres vam pujar per la drecera i vam tornar per la pista.
Arribem al refugi de Cortalets.

Li donem la volta quedant el refugi a la nostra esquerra i a la part del darrera hi trobem una font. D’aquí al costat surt un camí cap al Canigó que agafarem.

Al cap de poc un primer desviament. Agafem el camí de la dreta en direcció al Barbet tot seguint les marques de pintura de color groc.

Tot seguit un altre desviament. Ara anirem cap a l’esquerra (a la dreta seria per anar per la Brecha Durier).

El camí comença a pujar.
Després de fer moltes ziga-zagues arribem a un coll, Senyal de Barbet, on comença la Cresta de Barbet.

Pugem cap a la dreta tot seguint el camí.
El camí passa per sota del Pic de Barbet, però ens hi podem acostar.

Cresta de Barbet i el Canigó
Tot seguint el camí arribem a un altre coll on el camí continua per l’altre vessant de la muntanya. Ara el camí comença a baixar i arribem a la Portella de Vallmanya on trobem un creuament de camins.
A la dreta per anar al Canigó. Avall per anar als estanys i al Refugi de Marialles. I a l’esquerra per anar la Puig Sec.
Nosaltres aquí farem un anar i tornar per anar al Puig Sec. Així doncs seguim el camí que va cap a l’esquerra i que al cap de poc ens haurem d’enfilar per grans rocs fins arribar al cim, el Puig Sec.

Zona de Vallter i Núria i camí al
  refugi de Marialles
  El Canigó
    Pic Gallinassa
  Gorgs de Cadí
Tornem pel mateix camí fins a la Portella de Vallmanya i ara agafem el camí que va cap al Canigó. Aquí hem de vigilar de no perdre el camí, ja que baixa una mica. Després continua molt ben traçat i indicat amb la pintura groga.

Després de fer alguna petita grimpadeta arribem a la Xemeneia. Una grimpada, a estones com si fos una escala una mica dreta, però que es puja amb facilitat.

La verticalitat pot fer que algú s’encalli, però no té cap dificultat seguint les marques de color groc.
Arribem de cop al Pic del Canigó on es fàcil trobar una multitud de gent.

Si el dia és bo podem gaudir d’unes bones vistes.

Puig Sec

Trobem també una rosa dels vents amb els diferents pics, muntanyes i pobles que es poden divisar.
Passem de llarg la rosa dels vents per començar a baixar pel camí, molt ben marcat amb estaques de ferro i amb pintura groga.

A vegades podem despistar-nos i baixar directament per algun corriol tot fent drecera.
Veiem perfectament per on va el camí, tot horitzontal per sota de la cresta.
El camí baixa en força fins arribar a aquest tram horitzontal.

Mirant enrere, el Canigó
Hem d’anar seguir endavant una bona estona fins que veiem que una gran fita i una petita cruïlla de camins. Veiem a la dreta una aspa de pintura groga, aquest camí no, però el qui hi ha al seu costat si que el baixarem.

Camí per on baixarem
Si continuem recta també enganxaríem el camí cap al refugi de Cortalets més endavant.
Així doncs, ens desviem per baixar i agafar el camí, una mica més endavant, a la dreta per anar cap al Refugi de Cortalets.
Després de baixar arribarem a un petit llaguet, l’Estanyol.

El voregem per l’esquerra i continuem en direcció al refugi.

Una vegada en el refugi agafem la pista cap avall per arribar al coll de Cortalets i donar per finalitzada l’excursió.