ANETO, circular des del Refugi de la Renclusa

Altitud mín: 2.134 metres, màx: 3.404 metres
Desnivell acum. pujant: 1.450 metres, baixant: 1.450 metres
Grau de dificultat:      senderime difícil (amb alguna grimpada)
Temps:  12 hores 20 min. (incloent  totes les parades)
Data:  setembre  21, 2016
Material:  grampons i piolet per caminar per la gelera. Recomanem també portar casc.
Tipus d'itinerari:  camí on a estones s’ha de grimpar una mica sense gaire dificultat. La gelera no
representa cap problema si es va equipat.
El Pas de Mahoma és un pas de grimpada lateral on passem per llocs molt exposats.

(els temps poden variar depenent de l’època de l’any degut a que la gelera no sempre està igual)
- del Refugi de la Renclusa al coll del Portillon Superior                2h. 55 min.
- del Portillon Superior a l’inici de la gelera                                   1h. 15 min. (això pot variar
  depenent de l’època)
- de l’inici de la gelera al coll d’inici del Pas de Mahoma               1h. 45 min.
- passar pel Pas de Mahoma fins al cim de l’Aneto                              10 min.
- del coll d’inici del Pas de Mahoma al final de l’altre gelera          1h. 50 min.
- del final de la gelera a l’Ibón Saltarillo                                         1h. 20 min.
- de l’Ibon Saltarillo a la desviació cap al Coll de la Renclusa               50 min.
- de la desviació pujar al Coll de la Renclusa                                        20 min.
- del Coll de la Renclusa al Refugi de la Renclusa                                20 min.

Sortirem del Refugi de la Renclusa. Per arribar fins aquí podeu veure la nostra entrada:
Sortint del refugi agafem el camí cap a l’esquerra.

De seguida trobem una desviació. Continuem recta, més o menys horitzontalment, pel camí que hi ha marcat una creu del GR.

Creuem un petit rierol i arribem a una esplanada. Just abans d’arribar a aquesta esplanada, a mà esquerra surt un camí amb unes grans fites.

Agafem aquest camí una mica empedrat i comencem a pujar. A estones anirem trepitjant algun rierol. Hem d’anar seguint les fites que van pujant cap amunt.
Al cap d’una mica tindrem dues opcions. O seguir pujant pel pedregam o desviar-nos per un camí passant just per sota dels Portillons.
Nosaltres vam pujar pel pedregam, però aconsellem pujar pel camí que passa pels Portillons ja que no es fa tant pesat (per aquí vam pujar per anar al Pico Abadias un altre dia).

Poso un track addicional d’aquest camí que arriba al coll del Portillón Superior, on hem d’arribar: TRACK camí del Portillón.
Com he comentat nosaltres vam pujar pel pedregam amunt.

Pujant, pujant vam passar de llarg la canal que porta al Portillón Superior, havent de donar una mica de volta (molt poca), però vam arribar a dalt del pluviòmetre i vam haver de baixar al coll del Portillón.

Des d’aquí ja podem veure l’Aneto i la seva, ara petita, glacera.

Una vegada som al coll del Portillón podem baixar pel cantó dret o pel cantó esquerra. Per l’esquerra, seguint els punts vermells, és una mica més fàcil.

Baixada del Portillón
Una vegada hem baixat agafem el camí cap a la dreta. Anem seguint el camí, seguint les fites i en direcció a la glacera.

Aquí trobarem fites que ens porten a tot arreu.  Jo aconsello anar en direcció a la glacera on quasi segur podreu veure una traça sobre d’ella formada per la gent que hi passa.

Arribem a la glacera i ens posem els grampons. Hi havia molta gent que no portava piolet i anava amb els pals de trecking. Potser no fa falta portar-lo, però en cas de caiguda els pals no et serveixen de res.

Començament de la glacera
Anem caminant per la glacera, quasi horitzontalment, amb poca pendent, en direcció a la següent glacera arrodonida que hi ha just a sota de l’Aneto.

Quan arribem aquí haurem de pujar cap amunt, fent ziga-zagues, però ben enfilat.
Arribarem a unes roques que les haurem de grimpar amb facilitat i continuar pujant en direcció cap el nostre objectiu. Seguint les fites i la traça que hi ha sobre la neu arribem al coll on hi ha el Pas de Mahoma.

Estem a uns 30 metres de l’Aneto on el podem veure perfectament.

Pas de Mahoma i l'Aneto al fons
Sense els grampons i les motxilles iniciem aquests últims metres parant molta atenció. És una grimpada on en alguns moments trobem molt de pati (tram exposat). Hem de cavalcar una roca per passar a l’altre costat i seguir grimpant.

Hi ha bons agafadors però s’ha d’anar amb molt de compte. El tram més complicat es troba al començament i són dos o tres passos. Passat això es cresteja una mica i arribem a dalt del cim on trobem la gran creu i, si el temps ens acompanya, podrem gaudir d’unes grans vistes inexplicables.

Pas de Mahoma des de l'Aneto

Iniciem la tornada tornant a passar el Pas de Mahoma.
Tornem a posar-nos els grampons i baixem pel mateix lloc per on hem pujat.
Baixem la glacera arrodonida que és molt pronunciada i quan enfilem per l’altre més horitzontal ens desviarem cap a la dreta, també seguint la traça, per fer la volta circular.

Anem baixant fins que s’acaba la glacera de cop.

Llavors comencem a baixar per la roca, una mica llisa, però que no rellisca, decantant-nos cap a l’esquerra, tot seguint les fites en direcció a l’Ibon Salterillo que el veurem una mica més endavant.

Deixem l’Ibon a l’esquerra i travessem la seva desembocadura, tot seguint el camí.

Ara el camí va girant cap a l’esquerra sense quasi guanyar ni perdre alçada.
Passarem pel costat d’un altre petit Ibon que el deixarem a la dreta i continuarem baixant.

Trobarem un pas una mica dret, però si busquem bé podem trobar un camí que baixa sense dificultats.
Més endavant hem d’estar atents per que el camí travessa a l’esquerra del rierol. És en una petita esplanadeta on sembli que el camí segueixi recta. Si ens hi fixem bé veurem que el camí bo va per l’esquerra.
Baixem una mica més i trobem el camí que va cap al Plan dels Aigualluts.

Plan dels Aigualluts
Nosaltres hem d’anar una mica horitzontals, tot seguint les marques del GR (pintura blanca i vermella).
De seguida arribem a un desviament. Hem de continuar seguint les marques del GR i girar cap a l’esquerra amunt per pujar al Coll de la Renclusa.

Quan hi arribem ja veurem unes indicacions clavades a la roca.

Continuem ara baixant i ja veurem que ens anem acostant al refugi on,

en poca estona, hi haurem arribat.