FALS POLLEGÓ INFERIOR DEL PEDRAFORCA

Altitud mín: 1.477 metres, màx: 2.407 metres
Desnivell acum. pujant: 1.280 metres, baixant: 1.280 metres
Grau de dificultat:      grimpada moderada
Temps:  7 hores 55 minuts
Data:  juliol 16, 2017
Material:  casc, ja que és molt fàcil la caiguda de pedres a la Gran Diagonal.
Tipus d'itinerari:  a la Gran Diagonal la grimpada en alguns moments és força aèria.

- d’on hem deixat al cotxe a l’inici del camí cap al Prat del Reo                      20 min.
- de l’inici del camí al Prat del Reo al desviament passat el abeurador            50 min.
- del desviament a l’inici de la Gran Diagonal                                                  25 min.
- pujada per la Gran Diagonal fins al coll del final de les cadenes                   35 min.
- del coll de la Gran Diagonal al cim del Fals Pollegó del Pedraforca             45 min.
- del cim del Fals Pollegó al coll de l’Enforcadura                     l                     15 min.
- baixada per la tartera fins al desviament de baix per agafar camí                  45 min.
- del desviament final de la tartera al Balcó de la Joaquima                             40 min.
- del Balcó de la Joaquima a l’inici de la tartera del Torrent de Cal Ninot        50 min.
- baixada pel Torrent de Cal Ninot fins al final on hi ha la bassa d’aigua         55 min.
- de la bassa d’aigua al lloc on hem deixat el cotxe                                           15 min.

Lloc de sortida
Deixarem el cotxe a un aparcament al costat de la pista forestal on hi ha un dipòsit d’aigua. Un cotxe normal li costa molt de pujar, ja que patina amb les pedres. Si no, podem deixar el cotxe una mica més avall.

Sortirem seguint la pista cap amunt. De seguida trobem un creuament on hi ha un pal indicatiu. Seguim en la direcció que portàvem continuant pujant per la pista.
Una mica més endavant, abans d’arribar al següent creuament, podem pujar per la dreta amunt tot fent drecera. Hem d’arribar allà on comencen els arbres, a l’esquerra de la foto (la pista va fent ziga-zagues).

Arribats on comencen els arbres trobem una indicació, Prat del Reo, i un camí que es fica a dins del bosc.

Anem per aquí tot seguint les marques de pintura verda i blanca.
Uns tres quarts d’hora més tard passarem pel costat d’un abeurador de vaques.

Seguim el camí, però parem atenció que una mica més endavant el camí fa un revolt a l’esquerra i recta surt un corriol. A terra trobem una fita.

Anem per aquest corriol. Ara podrem trobar punts de pintura vermella.
Pujarem fins quasi a peu de paret i l’anirem resseguint cap a la dreta fins arribar al començament de la Gran Diagonal on trobem una fita.

Pugem grimpant cap amunt anant arran de paret. En alguns moments la grimpada és una mica vertical, tot i que no és difícil, ja que hi ha molt bons agafadors.
Això si, hem d’anar amb molta cura de no tirar pedres avall.
Arribem a un tram més llis on hi ha una cadena que ens ajudarà a pujar aquest tram.

Superat el tram de cadena arribem a un petit coll.

Aquí passem a l’altre vessant tot tirant horitzontalment cap a la dreta.

Hem de passar per un pas una mica aeri i tot seguit comencem a pujar de nou pel costat dret de la tartera que tenim al davant.
Al cap de poca estona trobem la desviació a la dreta que va al Pollegó Inferior marcat amb una fita.
Nosaltres no hem de deixar de pujar per la tartera que portàvem.

Una mica més amunt veurem que hi ha un arbre sol a dalt, en direcció al Fals Pollegó. Deixarem la tartera i pujarem grimpant en direcció a l’arbre.

Una vegada arribats a l’arbre el passarem de llarg i seguirem pujant, decantant-nos cap a l’esquerra per arribar a dalt del cim del Fals Pollegó Inferior, on trobem un fita.

Des d’aquí podrem veure el Pedraforca, el Calderer, l’Enforcadura i el Pollegó Inferior.

Comencem a baixar tot continuant amb la direcció que portàvem, carenejant. A la nostra dreta queda el Pedraforca i l’Enforcadura.
Al cap d’una mica trobem una fita i una canal a la dreta que baixa cap a l’Enforcadura. Es veu a simple vista que no és complicat. Hi trobem una fita.

Baixem i ens arribem a dalt de l’Enforcadura per baixar per la tartera de l’altre costat. El Calderer i Pedraforca ens queda a l’esquerra.

Comencem a baixar per la llarga tartera. També ho podem fer per un camí que s’ha construït que baixa per la dreta per evitar la tartera.
Tartera avall anem seguint els senyals de pintura groc i blanc.

Agafarem un tram del camí de la dreta per arribar a una altra tartera.
A l’altre costat de la tartera hi ha el camí que hem de seguir, que és una canal amb fites. Aquí podríem anar a buscar un camí que ens portaria directament al cotxe, però nosaltres volíem pujar al Balcó de la Joaquima. Per això agafem aquest camí.

Més endavant trobarem punts de pintura verda força descolorits.

Hem d’anar seguint aquestes marques de pintura, tot i que a estones es fa difícil de trobar-les.
El camí va pujant fins arribar al Balcó de la Joaquima, un bon mirador natural.

A la dreta seguim pujant seguint les marques de pintura i arribem al cim del Balcó del Joaquima. Ara anem crestejant, decantats una mica per la dreta, sempre seguint les marques de pintura, baixant una mica fins arribar a un collet.
Tornem a pujar i trobem una bifurcació, una mica difícil de veure. Aquí tenim els punts verds que segueixen endavant i uns altres iguals que tiren amunt cap a l’esquerra per un petit corriol. Anem per aquí amunt i arribem a dalt de la cresta.
Ja veiem que a l’altre costat hi ha la Gran Diagonal.

Baixem per on trobem el lloc millor en direcció a la Gran Diagonal tot agafant el camí de la Feixa Alta.

Ara el camí planeja tot anant en direcció a la Gran Diagonal, i passarem pel lloc des d’on l’hem començat a pujar, tot tancant el cercle.
Ara si volem podem desfer tot el camí que hem fet de pujada.
Nosaltres baixarem per la petita tartera que baixa paral.lela al camí que hem fet de pujada.

Anem baixant força estona per la tartera, el Torrent de Cal Ninot. Aquí podem trobar punts vermells i fites per seguir el camí.

Una vegada entra a dins del bosc seguim baixant fins arribar a una petita esplanada on a l’esquerra veiem una bassa d’aigua.

Bassa d'aigua, una mica tapada per la vegetació
Anem cap allà on veurem una pista que passa per sota.
Agafem aquesta pista cap a la dreta.

Hauríem d’anar per la pista pujant amunt i després girar a l’esquerra per baixar al lloc des d’on hem iniciat la sortida.
Si volem evitar aquest tram de pista podem buscar un camí o torrent que baixa per l’esquerra

i que ens porta al mateix lloc per finalitzar la sortida.