CERRADA DE ELÍAS, SALTO DE LOS ÓRGANOS i NACIMIENTO DE AGUAS NEGRAS (Sierra de Cazorla)

Altitud mín: 690 metres, màx: 1.243 metres
Desnivell acum. pujant: 1.300 metres, baixant: 1.300 metres
Grau de dificultat:      senderisme difícil
Temps:  8 hores 55 min. (incloent  totes les parades)
Data:  juliol  7, 2017
Tipus d'itinerari:  la dificultat està en els kms i desnivell, però el terreny és molt bo
                                anant per pista i per camí ben definit.
Material:  si voleu passar pels túnels recomanaria portar una llanterna, tot i que hi ha una mica
                  de llum natural.

- de l’aparcament de l’inici de la Cerrada de Elías                                 1h.
- passar per la Cerrada de Elías                                                        20 min.
- del final de la Cerrada de Elías a la Central Hidroelèctrica           50 min.
- de la Central Hidroelèctrica al Salto de los Órganos (última cascada)    1h. 40 min.
- del Salto de los Órganos a l’inici dels túnels                                  10 min.
- passar pels túnels i arribar al Embalse de los Órganos                   20 min.
- de l’Embalse al Nacimieno de Aguas Negras                                   6 min.
- fer tot el camí de tornada                                                           3h. 15 min.

Sortirem de l’aparcament que hi al costat de la Piscifactoria, una vegada passat el pont sobre el riu Borosa.

Lloc de sortida
Aquí hi ha l’inici de la ruta del riu Borosa.

Passada la barrera que impedeix el pas dels cotxes, agafem la pista que va pel costat esquerra del riu. Al cap de poc de caminar ja veurem la primera cascada amb el seu gorg.

Continuem caminant per la pista. Aquesta ruta no té cap pèrdua.
Passarem pel costat d’una font on podrem agafar aigua i continuem endavant.

Deixarem a la dreta un estret pont de fusta tot continuant per la pista.

Passat un pont de pedra sobre el riu, trobem el “Pliegue del Río Borosa”.

Continuem per la pista que segueix anant pel costat del riu.
Durant la ruta anirem passant per diversos ponts.

Arribem a una bifurcació on trobem un cartell de fusta que indica la direcció per anar a la Cerrada d’Elías. El camí és el de la dreta. Si continuem recta per la pista l’evitarem, tot i anar a parar al mateix lloc.

Agafem el camí de la Cerrada d’Elías. El camí es fa estret anant pel costat del riu i del bosc.

Una mica més endavant, pujant unes escales de pedra i passat el pont, comencen les passarel.les de fusta que s’han construït a sobre el riu per poder-lo seguir.

Aquí tornem a trobar una altra font.

Passat aquest tram de passarel.les arribem de nou a la pista que portàvem. Continuem endavant per la pista.

Després d’una estona arribem a la Central Hidroelèctrica. Aquí trobem una altra font.

Continuem endavant. Aquí s’ha acabat la pista i continua per un camí on et va avisant continuament de possibles desprendiments de roca. Aquí també trobem un cartell indicador cap al naixement Aguas Negras.

El camí comença a enfilar-se i comencem a veure els primers salts d’aigua amb els seus gorgs.

Pujant, pujant, n’anirem trobant més, un d’ells molt maco i espectacular on la gent acostuma a acabar l’excursió aquí.

Nosaltres continuem amunt pel camí que portàvem, i comencem a veure a la nostra esquerra els túnels a la roca per on haurem de passar.

Arribem al Salto de los Órganos, un salt d’aigua d’uns 70 metres d’alçada.

Aquí el camí gira cap a l’esquerra per anar pujant una mica i anar a buscar l’entrada dels túnels.

Seguint el camí ja veurem que arribem, tot i que el camí continua endavant, nosaltres entrem a dins dels túnels que va resseguint un canal d’aigua. Tot i que hi ha una mica de llum natural, recomanem portar una llanterna.

Al final de tot trobem una porta de reixa.
Passat el primer tram de túnels sortim a una zona de força vegetació i de seguida entrem en el segon tram de túnels.

Una vegada passat aquest tram, al cap de molt poc, arribem al Embalse de los Órganos.

Just abans d’arribar a l’embassament trobem un camí a l’esquerra que puja

i arribem de seguida al Nacimiento de Aguas Negras.

Nosaltres aquí hem donat mitja volta, però si travessem l’embassament d’abans arribaríem a la Laguna de Valdeazores, però tot és afegir temps i kms.
La tornada la fem exactament pel mateix camí que hem fet de pujada fins arribar al lloc des d’on hem sortit.