EL CASTELLOT, per la via ferrada

Altitud mín: 263 metres, màx: 461metres
Desnivell acum. pujant: 230 metres, baixant: 230 metres
Grau de dificultat:      ferrada moderada (K-2)
Temps:  2 hores 30 minuts (incloent totes les parades)
Data:  novembre 22, 2015
Material:   casc, arnés, dissipador i una baga d’ancoratge llarga.
Tipus d'itinerari:  el que expliquem a continuació és per pujar al Castellot per la Via Ferrada.
                              Aquesta ferrada és curta i no gaire difícil, tot i que té un pas que segons qui
                              li podria semblar complicat.
                              En algun tram el dissipador podria quedar curt, per això recomanem portar
                              també una baga d’ancoratge llarga.
                              La tornada per pista i camí ben definit.

- d’on hem deixat el cotxe al desviament, inici de la tartera                               15 min.
- pujar per la tartera, passar el Pas del Clau i arribar a l’inici de la ferrada         18 min.
- pujar per la Ferrada del Castellot                                                                     35 min.
- del final de la ferrada al cim del Castellot                                                         5 min.
- del cim del Castellot al lloc d’inici (pel camí que hem fet nosaltres)                 50 min.
- del cim del Castellot al lloc d’inici (pel camí directe)                                       20 min.

Sortirem de l’aparcament que hi ha davant del cementiri de l’ermita de Sant Sadurní.

El Castellot vist des de baix
Voregerem el cementiri per l'esquerra i just a sobre de l’ermita veiem que surt un camí, amb un pal indicatiu. Deixem la carretera a l’esquerra i anem per aquest camí tipus pista.

Passarem de llarg un desviament amb un pal indicatiu que va directament a dalt del Castellot.
Seguim per la pista que s’estreny una mica.
Arribem a una desviació. Pel camí de baix tornarem. O sigui que anem pel camí de dalt.

El camí puja una mica i trobem unes tarteres. La primera, amb les seves ramificacions, la passem de llarg. A l’entrada de la segona hi ha un pi al mig de la tartera. Pugem per aquesta.

També podem pujar uns cinc metres més endavant per un camí-tartera, però una vegada força a dalt haurem de decantar-nos cap a l’esquerra per anar a trobar el corriol que puja al pas del Clau.
Si pugem per la tartera del pi al mig, una mica més amunt agafem un corriol cap a la dreta que du al pas del Clau.
Aquest pas és un ressalt equipat amb dues cadenes i un llarg clau que servirà per agafar-nos i posar el peu.

Just on s’acaba la cadena hem d’anar cap a la dreta. Per evitar la ferrada podríem seguir recta amunt i després anar cap a l’esquerra i arribaríem quasi a dalt del Castellot.
Com hem dit, on s’acaba la cadena anem cap a la dreta i només girar la roca ja trobem l’inici de la ferrada. Una ferrada una mica velleta però que encara es manté en bon estat.

Per fer alguns trams d’aquesta ferrada hem d’agafar-nos a la roca, com si estiguéssim escalant, protegits pel cable de vida i potser en algun tram haurem d’agafar-nos d’ell per fer algun pas.
Al començament, força vertical, trobem graons de ferro i algun clau o varetes de ferro per agafar-nos i posar els peus.
Passat aquest tram flanquegem cap a l’esquerra per pujar per una canal que es va estrenyent.

I arribem a un altre tram vertical on trobem una corda amb nusos, potser el tram més complicat.

Superat aquest tram seguim per l’estreta canal per passar sota un bloc empotrat i sortir cap amunt on acabarà la via ferrada.

Bloc empotrat vist des de dalt
Ara continuem pujant per l’aresta amunt i de seguida veiem una nova canal equipada per fer un ràpel, per si volem baixar. No ho hem comprovat, però ens han dit que amb una corda de 60 metres podríem baixar.

Instal·lació per fer el ràpel
Seguim pujant amunt i arribem a les ruïnes del Castellot.

Veiem que hi ha una pista ample cap a la dreta. Per aquí tornarem després de gaudir de les vistes si el dia és clar.
Per tornar tenim variades opcions. Nosaltres hem baixat per la pista per donar una mica més de volta.
Així doncs, agafem la pista. De seguida veiem un un corriol que baixa cap a l’esquerra amb un pal indicatiu. Per aquí baixaríem directament per un caminet fins quasi a l’ermita de Sant Sadurní en uns 15 minuts (en el mapa marcat en vermell).

Camí a seguir si voleu baixar directament
Nosaltres continuem per la pista i no la deixarem fins al cap d’una bona estona.
Podem trobar algú corriol que surt cap a la dreta amb alguna fita. Anant per aquí podríem fer una mica de drecera si sabem orientar-nos.
Continuem per la pista fins arribar a un desviament on hi ha un pal indicatiu.

Aquí deixem la pista i anem cap a la dreta pujant una mica per un caminet. Després va cap a l’esquerra ja horitzontalment.

No deixem aquest caminet i arribem al punt d’inici, l’ermita de Sant Sadurní.