TRES EN RATLLA o CANAL ROJA

Altitud mín: 480 metres, màx: 872 metres
Desnivell acum. pujant: 450 metres, baixant: 450 metres
Grau de dificultat:      ràpel difícil
Temps:  5 hores 25 min. (incloent totes les parades)
Data:  maig  1, 2016
Material:  una corda de 60 metres o millor dos de 30 metres, casc, arnés, bagues d'ancoratge llargues,
                 davallador (rapelador) i bloquejador .
Tipus d'itinerari:  per baixar pel Tres en Ratlla s’ha d’estar una mica acostumat a baixar en ràpel,
                              ja que són força exigents. També hem d’estar habituats a desgrimpar per canaletes.
                              A part hi ha una dificultat afegida que és que hem de muntar els passamans o                                               ingeniar-nos alguna cosa per passar.
                              El ràpel més llarg és d’uns 29 metres.

- de l’aparcament de Can Jorba a l’inici del Camí de la Palomera             8 min.
- pujar pel Camí de la Palomera fins al desviament                                        1h.
- del desviament a l’inici del Tres en Ratlla                                               2 min.
- baixar pel Tres en Ratlla                                                                  3h. 30 min.
- del final del Tres en Ratlla a l’aparcament de Can Jorba                         10 min.

Sortirem de l’aparcament de Can Jorba.

Can Jorba
Agafarem la pista en direcció al Bruc. Ja només començar la pista fa una forta pujada.
Al cap d’uns 10 minuts la pista fa un gir a l’esquerra i enfront en comença una altra.

Just abans d’aquesta corba, a la dreta podrem veure un corriol que puja per la muntanya boscosa. Trobarem marques de pintura de color vermell i alguna fita.

Ara haurem d’anar seguint aquest camí una bona estona parant molta atenció de no perdre’l. Han esborrat algunes marques de pintura i costa una mica de seguir. Aquest és el Camí de la Palomera.
Quan portem una bona estona, i ja amb el camí més planer i despejat, trobarem algunes fites de grans dimensions.

Una mica més endavant ja anirem veient agulles i cims força coneguts com els Plecs dels Llibre, l’Albarda Castellana, el Camell (tot i que des d’aquí no s’aprecii bé), l’Ajaguda, i més enllà la Gorra Frígia, etc, etc.

La Roca Mur, el Saltet i l'Ajaguda
  Els Plecs del Llibre i l'Albarda Castellana
El camí torna a ficar-se a dins del bosc i hem d’estar atents a un corriol que baixa cap a la dreta, continuant amb les marques de pintura vermella, que porta de seguida a l’inici del descens de la canal del Tres en Ratlla.

Ens equipem i comencem a baixar per la canal.

Anem baixant, trobem alguna bassa que haurem d’esquivar i arribem al primer flanqueig on haurem de muntar un passamà (antigament hi havia una corda com a passamà) o espavilar-nos per passar. Nosaltres hem anat passant amb dos cintes llargues. Aquí les anelles estan a uns 2 metres una de l’altra.

Continuem baixant i trobarem un bon ressalt on a mà dreta, al costat d’un pobre arbre, hi ha una reunió per rapelar.

A partir d’aquí anirem trobant molts ressalts i encastaments on haurem d’anar muntant ràpels (la canal està ben equipada per fer-ho) o baixar amb la tècnica d’oposició.

També trobarem un parell de flanquejos més on en un les primeres anelles allarguen una mica més.

També alguna corda que ajudarà a baixar. Una d’elles, però, vam preferir baixar muntant un ràpel.

Tots aquests ràpels es poden fer amb una corda de 30 m. fins que ja veurem que arribem a un de més llarg que és d’uns 20 metres, just després de baixar un petit tobogan.

Baixant el petit tobogan

Mirant el que acabem de baixar
Continuarem baixant.

Arribem als últims tres ràpels, també llargs.
Per fer el primer hem d’enfilar-nos a un roc on hi ha una corda de passamà que du a la reunió del ràpel. Aquest fa uns 22 m.

El que acabem de baixar
A continuació un de senzill d’uns 18 m., ja més obert.

I finalment l’últim on la reunió està en una roca gran solta. Aquest és el ràpel més llarg, d’uns 29 m. on els 10 últims són volats sobre la balma dels Degotalls de Can Jorba.

Aquí donem per acabada la baixada pel Tres en Ratlla.

Mirant la balma agafem el camí cap a l’esquerra que ens durà a l’aparcament de Can Jorba.